אבחון פסיכודידקטי

לייעוץ בחינם מלאו את פרטיכם:

דף הבית > מאמרים > אבחון פסיכודידקטי

כהורים לילדים המעורבים מאד בחייהם של הילדים שלכם, אתם שומעים לא אחת על אבחונים אליהם ניגשים ילדים – כאלו הם האבחון הדידקטי והאבחון הפסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון המתבצע על ידי מאבחן מוסמך או על ידי פסיכולוג חינוכי, כאשר מטרת העל היא לבדוק את היכולת הלימודית והשכלית של הילד. למרות שבמרבית המקרים נהוג לייחס את האבחונים לילדים בגילאי בית הספר, ישנם גם אנשים בוגרים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה הניגשים לאבחון.

 

לאורך האבחון, יקבל המאבחן תמונה בהירה שתוכל לשקף לו עם אילו קשיים מתמודד הילד מבחינה לימודית ושכלית, ובעיקר מה דרך הטיפול הראויה ביותר בו. באבחון יבדוק המאבחן פרמטרים שונים הנוגעים ליכולות התפיסה: החל מתפיסה חזותית וכמותית, דרך תפיסת רצף וזמן ועד תפיסה מרחבית. באבחון מתגלות היכולות החלשות של הילד ואלו שצריך לטפל בהן, אך גם יכולות חזקות שכדאי לשמר אותן.

 

האם כהורים אתם יכולים לעלות על לקות הלמידה של הילד?

 

גם אתם וגם הצוות החינוכי בבית הספר יכולים לזהות דפוס המצריך אבחון פסיכודידקטי. לקות הלמידה יכולה להיות נוכחת כבר בגילאים הקטנים, בגיל הרך, בשלב בו מתחילים לרכוש מיומנויות בסיסיות. כמו כן, ספסל הלימודים הוא המקום בו נוהגים לאבחן את הצורך באבחון יותר מבכל מקום אחר, זאת מאחר והילדים נדרשים לעמוד במשימות כמו שיעורי בית ומבחנים, כך שניתן לראות מי מהילדים מצליח לעמוד בקצב ואילו ילדים מתקשים בביצוע המשימות.

 

מי דואג לכך שהילד יגיע לאבחון?

 

אבחון פסיכודידקטי הינו תוצר של שיתוף פעולה בין ההורים של הילד ובין הצוות החינוכי של בית הספר. לא אחת, באסיפות ההורים, משתקפת בפני ההורים התמונה לגבי מצבו של הילד בלימודים, מה שלעתים מעלה שאלות איך משפרים את המצב. לאחר החלטה משותפת, שולח הצוות החינוכי של בית הספר את הילד לאבחון שמטרתו להבין איך הופכים את שגרת הלימודים של הילד לקלה יותר ומוצלחת יותר. שימו לב, כי למרות שבמרבית המקרים הצוות החיונכי הוא זה השולח את הילד לאבחון, גם אתם בתור הוריו של הילד, יכולים להחליט על דעת עצמכם להפנות אותו לאבחון שכזה.

 

השלב הראשון של האבחון: איסוף מידע:

 

אבחון פסיכודידקטי מתחיל עם איסוף החומר הנעשה על ידי המאבחן. מדובר כמובן על מידע הנוגע לחייו של הילד, כאשר את המידע מקבלים מההורים והצוות החינוכי הכולל לרוב את המחנכת של הילד. לאחר מכן, מתאימים לילד מספר מטלות שעליו לעמוד בהן, כאשר כל אחת מהמשימות משקפת מידע בהיר אודות היכולת או אי היכולת של הילד. שימו לב כי המבחנים אומנם קבועים, אך הם משתנים בהתאם לגילו של הילד, כך שילד בכיתה א' יקבל סט מסוים של משימות, בעוד ילד בכיתה ו' יקבל סט אחר של משימות. מעבר לכך, תינתן גם תשומת לב להתנהגותו של הילד, דרך הפעולה וההתנהלות שלו – שכן גם אלו יכולים לספק מידע חיוני לאורך האבחון.

 

המטרה הגדולה של האבחון:

 

ניתן לסמן כמה מטרות ברורות מהאבחון: ראשית, מטרתו של אבחון פסיכודידקטי היא לזהות האם אכן קיימות לקויות למידה אצל הילדים. המאבחן ינסה להבין את שורש הבעיה ומה המקור של כל קושי. לצד איפיון הקשיים של הילד, ישנה התייחסות גם למוקדי הכוח של הילד שאותם חשוב לחזק ולשמר.

 

כמו כן, האבחון מציע דרך טיפול והתנהגות כלפי הילד, כזו שתקל עליו במסגרת הלימודית ותאפשר לו להשתלב בקלות ולהצליח יותר בלימודיו. תוצאותיו של אבחון פסיכודידקטי מגיעות אל הצוות החינוכי על מנת שהוא ידע מה מצבו של הילד, ואיך יש להתייחס אליו ולנהוג כלפיו.

 

מדוע חשוב לעבור את האבחון?

 

בעוד ישנם דברים שתוכלו לדחות את הטיפול בהם, את הטיפול בילדכם חשוב מאד לא לדחות ובטח שלא להזניח. לקויות למידה לא נוטות להעלם, אלא להתעצם – מה שמביא לפגיעה בחוויית הלימודים של הילד. מטרתו של האבחון היא לנסות לאתר גורמים שונים המקשים על הילד – גם בעולם הדידקטי וגם בעולם הפסיכולוגי. לאורך האבחון יבחנו אלמנטים שונים הדוגמים את המימדים הרגשיים ואת היכולות הכוללות של הילד. לאחר האבחון יהיה ניתן להתאים לילד תכנית שתאפשר לו לחוש בטעם ההצלחה ולהתמודד גם עם המקומות בהם צפו קשיים

קצת על השיטה שלנו

'אור לקשב' הוא מרכז למידה המיועד לילדים, הורים, מורים ואנשי חינוך. מרכז אור לקשב מציע שיטת טיפול ללא תרופות, שיטת טיפול הוליסטית הנוגעת בכל תחומי החיים של הילד, ההורה והמשפחה בכלל. הורים: הורות וזוגיות. ילדים: למידה, רגשית והתנהגותית. המרכז מציע אימון אישי הכולל בתוכו ידע וכלים חדשים בתחום החינוך, תוך למידה ותרגול במרכז עצמו ושימת דגש על יישום ושינוי אמיתי בבית, בבית הספר ובחיים בכלל.

לקריאה מלאה
מאמרים אחרונים וטיפים
הסוד לטיפול הנכון בבעיה

כדי לטפל בהפרעת קשב וריכוז צריך בשלב ראשון להבין ממה היא נובעת. גם אם הייתם באבחון ואמרו לכם שהבעיה היא נוירולוגית, עצבית, הורמונלית וכו' אתם תתפלאו לגלות שאפשר לטפל בבעיה ללא תרופות. 

טיפול בקשב וריכוז על יד שיקום יכולת הלמידה

המילה "שיקום" נבחרה בקפידה והיא מהווה נקודת מפתח חשובה בגישה של "אור וקשב". פירוש המילה "שיקום"- השבת יכולת שאבדה. בני אדם הם יצורים בעלי יכולות רבות, יצורים קסומים ומורכבים, עם תובנה אדירה. 

טיפול בקשב וריכוז עלי ידי טיפול בבעיות רגשיות

רגשות זה דבר טוב. רגשות מניעים אותנו לפעול. למשל רגש של פחד יניע אותנו לברוח כאשר יש סכנה. רגש של אהבה יניע אותנו לקרב אלינו אנשים ולעשות דברים למענם. 

הדרכה הורית נכונה וכיצד היא תורמת לקשב והריכוז של הילד

הנושא של הדרכה הורית חשוב במיוחד להורים שילדיהם נכנסו להגדרה של קשב וריכוז, מכיוון שחוסר היכולת של ההורה לגרום לילד לשתף איתו פעולה משפיע גם על הנעשה בבית ספר.

מעוניינים לקבל חדשות ועדכונים לפני כולם? הרשמו לניוזלטר שלנו עכשיו!
מאמרים אחרונים וטיפים
בת חן בושרי

"הילד שלי כבר בדרך להצלחה בזכותכם! תודה רבה."

לצפיה בכל המלצות
נטע ומשפחת סימון

"לאחר האבחון גילינו שנטע שלנו בעלת לקוי למידה, ומאז בית הספר נתן לה הקלות רבות ומורה פרטי להוראה מתקנת בכדי להדביק את שאר התלמידים בכיתה, אך התוצאות איחרו מלהגיע. גיליון הציונים שלה המשיך לנסוק כלפי מטה יחד עם המוטיבציה שלה.

הגענו אופטימיים מאוד ל"תפנית" ומשם תוך כמה חודשים התחלנו לחוש בשינוי. בעזרתו האדיבה של הצוות המקצועי והמדהים חזר לנטע שלנו האמון בעצמה ומשם הכל התחיל להסתדר. בתוך כמה זמן הפסקנו לנטע את השיעורים הפרטיים והבית הפך מלא בשמחה, נחת ואנרגיה טובה. תודה לצוות תפנית שלעולם לא מוותר על אף ילד ויותר מזה, גורמים לילדים לא לוותר על עצמם!"

לצפיה בכל המלצות
סיוון דוד

"גם אנחנו במפגש רביעי ואני רוצה להגיד לך שזאת המתנה הכי טובה שיכולתי להעניק לעצמי 
פשוט זכיתי מחדש בילד שלי 
חזרתי לטייל בקניון בלי מריבות בין אחים בלי צעקות בלי כעס"

לצפיה בכל המלצות
צחי בליסיה

"אני יודע בדיוק מה זה קשב וריכוז ולצערי גם מה זה ריטלין. אני ואשתי 4 שנים מתעסקים בנושא בגלל הבן שלנו. 4 שנין של סיוט בבית הספר. כל מה שלא ניסינו לא עזר ואפילו לא בקצת. הריטלין זה מה ששבר את גב הגמל מבחינתי. אחרי בערך חודשיים עם ריטלין לא רק שזה לא עזר זה הפך את הילד לבלתי נסבל גם בבית הספר וגם בבית. לא היה עם מי לדבר. ועכשיו, אחרי 6 חודשים בערך יש לנו ילד אחר בבית. התהליך לא פשוט ודורש הרבה התמדה וגם שינוי והבנה שלנו כהורים. האמת שמכל מפגש יצאתי עם תובנה ששינה לי את המבט לחיים ועם הבן שלי בפרט.
אפשר להגיד שקיבלתי את הבן שלי חזרה אחרי כל ה4 שנים שרק התרחקנו בגלל כל האשמות שנתנו אחד לשני. מה שיותר אהבתי זה קודם כל צוות מקצועי ולא מוותר. בהתחלה היו רגעי שבירה והתמיכה שלהם עזרה לנו להתמיד ולהגיע למקום אחר לגמרי עם הילד. מפה ואילך, הבחירה היא שלכם ההורים.
מי שמעוניין לקבל עוד חוות דעת או לשאול שאלות הורה שכבר היה בתהליך מוזמן ליצור איתי קשר ואשמח לענות.
לאחר התהליך, שמתי לי למטרה לחיים לנסות לעזור להורים ולילדים שגם נמצאים במעגל הקשב והריכוז ומחפשים דרך אחרת. ללא תרופות"

לצפיה בכל המלצות