הדרכה הורית נכונה וכיצד היא תורמת לקשב והריכוז של הילד

לייעוץ בחינם מלאו את פרטיכם:

דף הבית > הדרכה הורית נכונה וכיצד היא תורמת לקשב והריכוז של הילד

הנושא של הדרכה הורית חשוב במיוחד להורים שילדיהם נכנסו להגדרה של קשב וריכוז

מכיוון שחוסר היכולת של ההורה לגרום לילד לשתף איתו פעולה משפיע גם על הנעשה בבית ספר. הורה שלא מצליח לגרום לילד שלו להכין שיעורים, להתכונן למבחן, לדבר יפה למורה, להתנהל נכון עם חברים וכו'... יביא את הילד שלו להיות במוקד תשומת הלב של הצוות המקצועי בבית ספר ולרוב יופעל עליו לחץ לעשות לילד אבחון ו/או להתחיל בטיפול תרופתי.

לעומת זאת הורה שיצליח לגורם לילד שלו לשתף פעולה יוציא את הילד שלו מתווך הסכנה.

הורה שידע לגרום לילד שלו לבחור! להכין שיעורי בית, לבחור להתכונן למבחן, לבחור לקום בזמן לבית ספר ולהתנהג בבית הספר באופן תקין יציל את הילד שלו וישפר באופן ישיר את היכולת של הילד להקשיב והתרכז.

יחד עם זאת הורים רבים הולכים להדרכות שונות ונשארים ללא כלים משמעותיים. הורים רבים הולכים להדרכות שונות אשר יוצרות תוצאות זמניות שלא מחזיקות מעמד לאורך זמן. הורים רבים מתחילים דרך של שינוי לא מצליחים לעמוד בה ובכך יוצרים נזק גדול יותר לסמכות ההורית שלהם ולדימוי העצמי של הילד.

הסיבות לכך ברורות מאוד:

1. רוב הדרכות ההורים נעשות בצורה פרונטלית (זאת אומרת שיש מרצה שעומד מול כיתה מלאה בהורים ומעביר את הידע שלו). במצב כזה ההורה הוא פסיבי וכאשר הוא מגיע הביתה בניסיון ליישם הוא נתקל בקשיים ואין מי שיעזור לו.

2. רוב הדרכות ההורים לא מלוות את היישום בבית.

3. רוב הדרכות ההורים לא מתאימות את הדרך החינוכית לילד האישי שלכם. כל ילד הוא עולם ומלואו ולכל ילד צריך להתאים תכנית. אם התכנית החינוכית לא מותאמת לילד באופן אישי לא יהיו תוצאות לאורך זמן.

4. כל מבנה משפחתי הוא שונה. אם התכנית לא מותאמת למשפחה וללוחות הזמנים שלה, קשה לשמור על התוצאות לאורך זמן.

ישנן עוד הרבה סיבות שבגללן רוב הדרכות ההורים לא יוצרות שינוי משמעותי שמחזיק מעמד לאורך זמן. המשותף לכולן הוא הכישלון לעשות שינוי פנימי אמיתי בתפיסה החינוכית של ההורה והתמאת השינוי בבית.

חשוב להבין שהדרכה הורית נכונה הכרחית כדי ליצור שינוי במצב של הילד. הדרכה הורית נכונה תהייה מרכיב חיוני כדי לשפר את הקשב והריכוז של הילד ואת השליטה בתגובותיו.

 

הדרכה אישית נכונה חייבת לכלול את האלמנטים הבאים:

1. התאמת התכנית לכל הורה באופן אישי. כל הורה מגיע מרקע שונה וההבנות שלו לגבי חינוך הן שונות. הדרכה נכונה צריכה למצוא את נקודת המבט של כל הורה לחוד. הדרכה נכונה צריכה לתת לכל הורה להבין את הכלים בעצמו וצריכה להיות מותאמת להבנתו את החיים. ברוב המקרים יהיה שוני בקצב וברמה של כל הורה, אפילו אם הם זוג. ברגע שכל הורה מגיע למסקנות בכוחות עצמו קל יותר ליצור אחידות חינוכית בין ההורים.

2. הדרכה הורית טובה חייבת לכלול עזרה ותמיכה ביישום בבית. החכמה היא לא להבין את הרעיונות, אלה לממש אותם בבית ולשנות הרגלים. שינוי הרגלים יכול להתקיים רק עם לווי אישי בחיי היום יום.

3. הצוות המקצועי צריך לדעת איך להגיע לכל הורה. הצוות צריך להיות מיומן ולדעת כיצד  לגרום גם להורה עצור יותר לקחת על עצמו את התהליך ולשתף פעולה. לצוות המקצועי צריך להיות מספיק ידע וניסיון כדי לתמוך גם במשפחות בהן רק הורה אחד מוכן לתהליך ולעדת איך להביא את ההורה הנוסף לשתף פעולה.

4. רצוי מאוד שהצוות המקצועי שילווה את התכנית של ההורים יהיה גם הצוות שיעביר בפועל על התכנית של הילד על מנת ליצור תכנית אחידה שמביאה לשיתוף פעולה בין הצדדים.

5. רצוי שהצוות המקצועי שילווה את היישום של הכלים החינוכיים שההורה לומד ילווה גם את צוות בית הספר על מנת לימור שפה חינוכית אחידה בין כל הגורמים החינוכיים.

6. ההדרכה חייבת להיות מתאימה ויישומית לחיים וללוחות הזמנים של כל משפחה וכל הורה.

7. נקודת המוצא צריכה  להיות לא רק כיצד לגרום לילד לציית, אלה כייצד לגרום לילד לבחור לציית. זהו שינוי תפיסתי חשוב מכיוון שכל דבר שאם בוחר לעשות הוא יעשה טוב יותר. ילד שעושה דברים כי כופים עליו, יעשה אותם פחות טוב מילד שבוחר. הכלים שההורים צריכים לקבל הם כלים יישומיים ופשוטים שיגרמו לילד לבחור להשתפר. אם תדע איך לגרום לילד שלך לבחור להכין שיעורי בית, הילד שלך יתרכז טוב יותר בהכנת שיעורי הבית.

8. הדרכה הורית נכונה חייבת לחבר את שני ההורים בסופו של דבר לאותה מטרה ואותה דרך חינוכית. לפעמים יש מצב שהורה אחד קולט מהר ומשתף פעולה טוב יותר עם התכנית מאשר ההורה השני. הצוות שמעביר את התכנית צריך להיות מיומן כדי לזהות ולהתאים את התכנית לכל הורה על מנת לגרום לו להצליח.

קשב וריכוז זוהי יכולת, יכולת שניתן וצריך לשפר אותה. פירוש צמד המילים קשב וריכוז ADD או ADHD "היכולת למקד את תשומת הלב לעבר גירוי שנבחר ע"י האדם".

הורה שקיבל כלים שיוצרים אצל הילד רצון להשיג דבר ולהתרכז ישפר תמיד את יכולת הריכוז שלו.

חשוב למצוא אנשי מקצוע שמדברים בגובה העניים ויודעים איך ליצור שיפור כזה.

הדרכה הורית נכונה שפועלת לפי העקרונות האלה תיצור שינוי משמעותי. הדרכה הורית נכונה תגרום לכל הורה ולכל ילד לבחור לעשות שינוי ליישם אותו

קצת על השיטה שלנו

'אור לקשב' הוא מרכז למידה המיועד לילדים, הורים, מורים ואנשי חינוך. מרכז אור לקשב מציע שיטת טיפול ללא תרופות, שיטת טיפול הוליסטית הנוגעת בכל תחומי החיים של הילד, ההורה והמשפחה בכלל. הורים: הורות וזוגיות. ילדים: למידה, רגשית והתנהגותית. המרכז מציע אימון אישי הכולל בתוכו ידע וכלים חדשים בתחום החינוך, תוך למידה ותרגול במרכז עצמו ושימת דגש על יישום ושינוי אמיתי בבית, בבית הספר ובחיים בכלל.

לקריאה מלאה
הסוד לטיפול הנכון בבעיה

כדי לטפל בהפרעת קשב וריכוז צריך בשלב ראשון להבין ממה היא נובעת. גם אם הייתם באבחון ואמרו לכם שהבעיה היא נוירולוגית, עצבית, הורמונלית וכו' אתם תתפלאו לגלות שאפשר לטפל בבעיה ללא תרופות. 

טיפול בקשב וריכוז על יד שיקום יכולת הלמידה

המילה "שיקום" נבחרה בקפידה והיא מהווה נקודת מפתח חשובה בגישה של "אור וקשב". פירוש המילה "שיקום"- השבת יכולת שאבדה. בני אדם הם יצורים בעלי יכולות רבות, יצורים קסומים ומורכבים, עם תובנה אדירה. 

טיפול בקשב וריכוז עלי ידי טיפול בבעיות רגשיות

רגשות זה דבר טוב. רגשות מניעים אותנו לפעול. למשל רגש של פחד יניע אותנו לברוח כאשר יש סכנה. רגש של אהבה יניע אותנו לקרב אלינו אנשים ולעשות דברים למענם. 

הדרכה הורית נכונה וכיצד היא תורמת לקשב והריכוז של הילד

הנושא של הדרכה הורית חשוב במיוחד להורים שילדיהם נכנסו להגדרה של קשב וריכוז, מכיוון שחוסר היכולת של ההורה לגרום לילד לשתף איתו פעולה משפיע גם על הנעשה בבית ספר.

מעוניינים לקבל חדשות ועדכונים לפני כולם? הרשמו לניוזלטר שלנו עכשיו!
מאמרים אחרונים וטיפים
בת חן בושרי

"הילד שלי כבר בדרך להצלחה בזכותכם! תודה רבה."

לצפיה בכל המלצות
נטע ומשפחת סימון

"לאחר האבחון גילינו שנטע שלנו בעלת לקוי למידה, ומאז בית הספר נתן לה הקלות רבות ומורה פרטי להוראה מתקנת בכדי להדביק את שאר התלמידים בכיתה, אך התוצאות איחרו מלהגיע. גיליון הציונים שלה המשיך לנסוק כלפי מטה יחד עם המוטיבציה שלה.

הגענו אופטימיים מאוד ל"תפנית" ומשם תוך כמה חודשים התחלנו לחוש בשינוי. בעזרתו האדיבה של הצוות המקצועי והמדהים חזר לנטע שלנו האמון בעצמה ומשם הכל התחיל להסתדר. בתוך כמה זמן הפסקנו לנטע את השיעורים הפרטיים והבית הפך מלא בשמחה, נחת ואנרגיה טובה. תודה לצוות תפנית שלעולם לא מוותר על אף ילד ויותר מזה, גורמים לילדים לא לוותר על עצמם!"

לצפיה בכל המלצות
סיוון דוד

"גם אנחנו במפגש רביעי ואני רוצה להגיד לך שזאת המתנה הכי טובה שיכולתי להעניק לעצמי 
פשוט זכיתי מחדש בילד שלי 
חזרתי לטייל בקניון בלי מריבות בין אחים בלי צעקות בלי כעס"

לצפיה בכל המלצות
צחי בליסיה

"אני יודע בדיוק מה זה קשב וריכוז ולצערי גם מה זה ריטלין. אני ואשתי 4 שנים מתעסקים בנושא בגלל הבן שלנו. 4 שנין של סיוט בבית הספר. כל מה שלא ניסינו לא עזר ואפילו לא בקצת. הריטלין זה מה ששבר את גב הגמל מבחינתי. אחרי בערך חודשיים עם ריטלין לא רק שזה לא עזר זה הפך את הילד לבלתי נסבל גם בבית הספר וגם בבית. לא היה עם מי לדבר. ועכשיו, אחרי 6 חודשים בערך יש לנו ילד אחר בבית. התהליך לא פשוט ודורש הרבה התמדה וגם שינוי והבנה שלנו כהורים. האמת שמכל מפגש יצאתי עם תובנה ששינה לי את המבט לחיים ועם הבן שלי בפרט.
אפשר להגיד שקיבלתי את הבן שלי חזרה אחרי כל ה4 שנים שרק התרחקנו בגלל כל האשמות שנתנו אחד לשני. מה שיותר אהבתי זה קודם כל צוות מקצועי ולא מוותר. בהתחלה היו רגעי שבירה והתמיכה שלהם עזרה לנו להתמיד ולהגיע למקום אחר לגמרי עם הילד. מפה ואילך, הבחירה היא שלכם ההורים.
מי שמעוניין לקבל עוד חוות דעת או לשאול שאלות הורה שכבר היה בתהליך מוזמן ליצור איתי קשר ואשמח לענות.
לאחר התהליך, שמתי לי למטרה לחיים לנסות לעזור להורים ולילדים שגם נמצאים במעגל הקשב והריכוז ומחפשים דרך אחרת. ללא תרופות"

לצפיה בכל המלצות