הסוד לטיפול הנכון בבעיה

לייעוץ בחינם מלאו את פרטיכם:

דף הבית > הסוד לטיפול הנכון בבעיה

כדי לטפל בהפרעת קשב וריכוז צריך בשלב ראשון להבין ממה היא נובעת

אם גם אתם חושבים שההפרעה היא גנטית או נובעת כתוצאה מחוסר איזון כימי במוח, ממבנה מוח לא תקין או הפרשה לא תקינה של דופמין (הורמון במוח האחראי על היכולת להקשיב ולהתרכז ולהיות ממוקד) אז תחשבו שוב!

בפועל, יכול להיות שזה נכון, יכול להיות שיש חוסר איזון כימי במוח, מבנה לא תקין או הפרשה לא תקינה של דופמין. אך אין הוכחה חד משמעית לכך. אין בדיקה שיכולה להראות זאת.
האבחנה נקבעת על ידי מבחנים מסוימים (T.O.V.A., M.O.X.O וכו') ועל ידי שאלונים שההורים והמורים צריכים למלא/לענות עליהם. לא משהו שבאמת כדאי להסתמך עליו על מנת לזהות באופן חד משמעי הפרעה כזאת או אחרת. במיוחד אם חושבים לתת אמפטמינים/מתילפינידאט (החומר הפעיל בריטלין, קונצרטה או בתרופות דומות, החומר דומה לקוקאין)
מבחינתנו, על מנת לתת ריטלין או כל תרופה אחרת, 2 דברים צריכים להתקיים:
1. בדיקה ואבחנה חד משמעית של בעיה כלשהי.
2. פתרון אמיתי לבעיה.

כל עוד אלה לא מתקיימים הרי שטיפול תרופתי הוא לא בהכרח הטיפול הנכון.

 

לאחר שאנחנו מבינים כי טיפול תרופתי הוא לא בהכרח הטיפול הנכון, ניתן לבחון את הקושי להקשיב ולהתרכז על ידי מספר משתנים

כח הבחירה! - ידוע שדופמין (הורמון האחראי על הקשב והריכוז ועל היכולת להיות ממוקד) נקרא גם "הורמון הצייד". בעבר, כשבני אדם היו צריכים לצוד על מנת להתקיים, היה נדרש מהם רמה מאוד גבוהה של ריכוז ומיקוד. לרוב, הייתה להם הזדמנות אחת בלבד לצוד את הטרף ולכן היו צריכים למקד את עצמם למרות הסחות דעת כאלה ואחרות. במצב כזה, בו יש רצון עז להתמקד במשהו, המוח שלנו מקבל החלטה ומפריש כמות מספקת של דופמין על מנת שנוכל לבצע את משימתנו.
(נפלאות גוף האדם). לכן, כשילד לא בוחר להתמקד, להקשיב ולהתרכז, באופן טבעי ישנה הפרשה מופחתת של דופמין. זה לא אומר שיש לו הפרעה, זה אומר שהוא פחות מתעניין/פחות רוצה למקד את עצמו ולכן ישנה הפרשה מופחתת של דופמין.
שימו לב, כשילד בוחר לשחק בסמארטפון, מחשב וכו', הוא בדרך כלל מאוד ממוקד. הוא עושה זאת מבחירה ולכן ישנה הפרשה מספקת של דופמין על מנת להתרכז באותה משימה שבחר לעצמו.

אחריות ומצב לימודי - במידה וראינו שבתחומים מסוימים (משחקי מחשב, חוגים וכו') הילד מצליח להתרכז, להקשיב ולהיות ממוקד אז כדאי לבחון את אותו התחום בו הילד מתקשה לעשות זאת. לרוב זה התחום הלימודי.
במצב כזה יש לבדוק 2 משתנים בלבד:
א. האם הילד באמת בוחר ללמוד, להתאמץ ולהתמקד גם אם הדברים לא הכי מעניינים אותו?
ב. אם אתם רואים שהילד עושה הכל על מנת להצליח בלימודיו ובכל זאת מתקשה, האם יש לו פערים לימודיים? האם יש מקצועות ספציפיים שבהם הוא יותר מתקשה לשמור על קשב וריכוז?
אם כך הדבר, יש לעבוד עם הילד על רמת האחריות שלו בכל הנוגע ללימודים, להביא אותו למצב שהוא בוחר ללמוד ובנוסף, במידה ויש פערים לימודיים, יש להשלים זאת בדרך נכונה.
גם ילדים ללא "הפרעת קשב וריכוז" ואפילו מבוגרים ללא "הפרעת קשב וריכוז" יתקשו לשמור על קשב וריכוז בשיעור/הרצאה כשיש פערים.

מצב נפשי/רגשי של הילד - 
נמחיש זאת באמצעות סיפור אמיתי.
תומר (שם בדוי), ילד בן תשע, נטל ריטלין מאמצע כיתה א'.
המורה התלוננה שתומר במהלך השעתיים הראשונות מרחף בשיעור, מסתכל כל הזמן דרך החלון של הכיתה, לא משתתף, צובר פערים ונראה קצת מדוכדך, כנראה בגלל שלא מצליח להיות בקצב של הכיתה.לאחר שנתיים וחצי עם ריטלין, האמא החליטה שהיא רוצה טיפול אחר.
אמנם תומר יותר מקשיב ויותר מתרכז (לדברי המורה) אבל פחות אוכל, מצב רוח ירוד במקצת ועצבני במעט לאחר השפעת הכדור.
לאחר מספר מפגשים עם תומר ועם ההורים, התברר שהזוגיות של ההורים לא הייתה במצב הכי טוב. מדי בוקר היו צעקות וויכוחים ואיום מצד אחד ההורים על כך שלא יחזור היום הביתה!
תומר, ילד בן 6.5 (בזמן שהוחלט על מתן טיפול תרופתי) היה פשוט יושב בכיתה וטרוד מכך שבאמת אחד ההורים לא יחזור היום הביתה. לאחר שעבר אבחון וקיבל טיפול תרופתי, הרגיש שהוא אשם בכל המצב. (עובדה, הוא זה שמטפלים בו). הלימודים לא היו בראש סדר העדיפויות של תומר בשלב זה. אפשר להבין את תומר שהיה טרוד מכך בזמן השיעור? לדעתי, לגמרי כן.
האם זה אומר שלתומר יש הפרעה כלשהי? ממש לא.
לאחר ליווי מקצועי של ההורים, שיפור היחסים ביניהם הבעיה של תומר נפתרה. ללא תרופות.
הדבר היחידי שהיה צריך לעבוד עם תומר הוא על השלמת הפערים הלימודיים.
דוגמה זאת נועדה להמחיש את המצבים השונים בהם ילדים יכולים להימצא.
כשיש לילד קשיים חברתיים, חוסר ביטחון עצמי, בעיית גבולות ומשמעת, מצב משפחתי לא טוב, חוסר שליטה בכעסים, פערים לימודיים גדולים וכו', הקשב והריכוז שלו, באופן טבעי, יהיה פחות טוב. לא כי הוא סובל מליקוי פיזי, הורמונלי או מוחי אלא כי הוא יצור חי, עם רגשות ומחשבות משלו ומצבים אלה יכולים לגמרי להשפיע על מצב רוחו ועל היכולת שלו להקשיב, להתרכז או להיות ממוקד במשהו.

אנחנו מניחים שישנם עוד משתנים שמשפיעים על הקשב והריכוז. אנחנו נקבנו בדברים לפיהם אנחנו בוחנים את הדברים. לסיכום - לא כל בעיה של הילד נובעת מהפרעת קשב וריכוז.

כשרוצים לטפל בבעיה מהשורש, יש לדעת בדיוק ממה הקושי נובע. ברגע שתמצאו את סיבת השורש (וזה לא תמיד הכי קל, לפעמים הילדים לא ישתפו אותנו בהתחלה, לפעמים הם לא ידעו להגדיר בדיוק מה מטריד אותם אבל איש מקצוע טוב צריך לדעת לזהות זאת) ניתן לבנות תהליך אמיתי לפתרון.

קצת על השיטה שלנו

'אור לקשב' הוא מרכז למידה המיועד לילדים, הורים, מורים ואנשי חינוך. מרכז אור לקשב מציע שיטת טיפול ללא תרופות, שיטת טיפול הוליסטית הנוגעת בכל תחומי החיים של הילד, ההורה והמשפחה בכלל. הורים: הורות וזוגיות. ילדים: למידה, רגשית והתנהגותית. המרכז מציע אימון אישי הכולל בתוכו ידע וכלים חדשים בתחום החינוך, תוך למידה ותרגול במרכז עצמו ושימת דגש על יישום ושינוי אמיתי בבית, בבית הספר ובחיים בכלל.

לקריאה מלאה
הסוד לטיפול הנכון בבעיה

כדי לטפל בהפרעת קשב וריכוז צריך בשלב ראשון להבין ממה היא נובעת. גם אם הייתם באבחון ואמרו לכם שהבעיה היא נוירולוגית, עצבית, הורמונלית וכו' אתם תתפלאו לגלות שאפשר לטפל בבעיה ללא תרופות. 

טיפול בקשב וריכוז על יד שיקום יכולת הלמידה

המילה "שיקום" נבחרה בקפידה והיא מהווה נקודת מפתח חשובה בגישה של "אור וקשב". פירוש המילה "שיקום"- השבת יכולת שאבדה. בני אדם הם יצורים בעלי יכולות רבות, יצורים קסומים ומורכבים, עם תובנה אדירה. 

טיפול בקשב וריכוז עלי ידי טיפול בבעיות רגשיות

רגשות זה דבר טוב. רגשות מניעים אותנו לפעול. למשל רגש של פחד יניע אותנו לברוח כאשר יש סכנה. רגש של אהבה יניע אותנו לקרב אלינו אנשים ולעשות דברים למענם. 

הדרכה הורית נכונה וכיצד היא תורמת לקשב והריכוז של הילד

הנושא של הדרכה הורית חשוב במיוחד להורים שילדיהם נכנסו להגדרה של קשב וריכוז, מכיוון שחוסר היכולת של ההורה לגרום לילד לשתף איתו פעולה משפיע גם על הנעשה בבית ספר.

מעוניינים לקבל חדשות ועדכונים לפני כולם? הרשמו לניוזלטר שלנו עכשיו!
מאמרים אחרונים וטיפים
בת חן בושרי

"הילד שלי כבר בדרך להצלחה בזכותכם! תודה רבה."

לצפיה בכל המלצות
נטע ומשפחת סימון

"לאחר האבחון גילינו שנטע שלנו בעלת לקוי למידה, ומאז בית הספר נתן לה הקלות רבות ומורה פרטי להוראה מתקנת בכדי להדביק את שאר התלמידים בכיתה, אך התוצאות איחרו מלהגיע. גיליון הציונים שלה המשיך לנסוק כלפי מטה יחד עם המוטיבציה שלה.

הגענו אופטימיים מאוד ל"תפנית" ומשם תוך כמה חודשים התחלנו לחוש בשינוי. בעזרתו האדיבה של הצוות המקצועי והמדהים חזר לנטע שלנו האמון בעצמה ומשם הכל התחיל להסתדר. בתוך כמה זמן הפסקנו לנטע את השיעורים הפרטיים והבית הפך מלא בשמחה, נחת ואנרגיה טובה. תודה לצוות תפנית שלעולם לא מוותר על אף ילד ויותר מזה, גורמים לילדים לא לוותר על עצמם!"

לצפיה בכל המלצות
סיוון דוד

"גם אנחנו במפגש רביעי ואני רוצה להגיד לך שזאת המתנה הכי טובה שיכולתי להעניק לעצמי 
פשוט זכיתי מחדש בילד שלי 
חזרתי לטייל בקניון בלי מריבות בין אחים בלי צעקות בלי כעס"

לצפיה בכל המלצות
צחי בליסיה

"אני יודע בדיוק מה זה קשב וריכוז ולצערי גם מה זה ריטלין. אני ואשתי 4 שנים מתעסקים בנושא בגלל הבן שלנו. 4 שנין של סיוט בבית הספר. כל מה שלא ניסינו לא עזר ואפילו לא בקצת. הריטלין זה מה ששבר את גב הגמל מבחינתי. אחרי בערך חודשיים עם ריטלין לא רק שזה לא עזר זה הפך את הילד לבלתי נסבל גם בבית הספר וגם בבית. לא היה עם מי לדבר. ועכשיו, אחרי 6 חודשים בערך יש לנו ילד אחר בבית. התהליך לא פשוט ודורש הרבה התמדה וגם שינוי והבנה שלנו כהורים. האמת שמכל מפגש יצאתי עם תובנה ששינה לי את המבט לחיים ועם הבן שלי בפרט.
אפשר להגיד שקיבלתי את הבן שלי חזרה אחרי כל ה4 שנים שרק התרחקנו בגלל כל האשמות שנתנו אחד לשני. מה שיותר אהבתי זה קודם כל צוות מקצועי ולא מוותר. בהתחלה היו רגעי שבירה והתמיכה שלהם עזרה לנו להתמיד ולהגיע למקום אחר לגמרי עם הילד. מפה ואילך, הבחירה היא שלכם ההורים.
מי שמעוניין לקבל עוד חוות דעת או לשאול שאלות הורה שכבר היה בתהליך מוזמן ליצור איתי קשר ואשמח לענות.
לאחר התהליך, שמתי לי למטרה לחיים לנסות לעזור להורים ולילדים שגם נמצאים במעגל הקשב והריכוז ומחפשים דרך אחרת. ללא תרופות"

לצפיה בכל המלצות