מה זה הפרעת קשב וריכוז?

לייעוץ בחינם מלאו את פרטיכם:

דף הבית > מה זה הפרעת קשב וריכוז?

מה זאת ההפרעה הזאת שכולם מדברים עליה? איך נוצר מצב שאחוז כל כך גדול, מילדי מדינת ישראל והעולם המערבי, מאובחן בהפרעה? איך הגעת למצב שאפילו הילד שלך נמצא תחת הקטגוריה הזו?.

במאמר הזה אנסה לבחון את ההפרעה הזו מכל ההיבטים שלה וחשוב מכל אנסה לתת לך את כל המידע שיש ברשותי כדי שתדע איך לעזור לילד שלך לנצח את ההפרעה.

 

קודם כל בואו נבין את ההבדל בין "הפרעה" ל"מחלה"

למחלה חייבים להיות תסמינים גופניים מובהקים. מחלה היא כשל גופני שניתן לראות אותו בבדיקות דם, בצילומים או בבדיקה גופנית אחרת. סכרת למשל היא מחלה, מכיוון שאם תעשה בדיקת דם לחולה סכרת תגלה שיש לו עודף או חוסר של אינסולין. גם "אנגינה" היא מחלה, מכיוון שאם רופא יבדוק אדם חולה ב"אנגינה" הוא ימצא מוגלה בגרונו. ל"הפרעה" אין שום עדות פיזית ולכן אינה ניתנת להוכחה מדעית. הפרעה היא ביטוי התנהגותי אשר מפריע לתפקוד היומיומי של האדם. כדי להתחיל להתמודד עם הבעיה שאומרים לך שיש לילד שלך, חשוב קודם כל להבין שהוא אינו סובל ממחלה. זה בוודאי ירגיע אותך, כי הורים רבים מקבלים זאת כעובדה מדעית, כמחלה, למרות שזה לא המצב.

הילד שלך בסך הכל מתנהג בצורה שמפריעה כרגע לחיים העכשוויים שלו, ולדבר הזה יכולות להיות סיבות שורש רבות ופתרונות רבים. הפרעת קשב וריכוז מסומנת בשפה המקצועית ADD.
הפרעת קשב וריכוז יחד עם הפראקטיביות מסומנת בשפה המקצועית כ - ADHD. בואו נבין מהם דפוסי ההתנהגות שעל פי הם מגדירים כיום הפרעת קשב וריכוז - ADD.

 

 

על מנת לאבחן הפרעת קשב וריכוז - ADD, נדרשים 6 או יותר מתשעת הסימפטומים הבאים:

1. לעיתים לא מתרכז מספיק בפרטים, ועושה טעויות שנובעות מחוסר אכפתיות. לעיתים עבודותיו יהיו לא מדויקות.

2. לא מצליח להקשיב עד הסוף במשימות, מתקשה להישאר מרוכז בשיעורים, בשיחות, בהרצאות. מתקשה לקרוא ולכתוב לאורך זמן.

3. כאשר פונים אליו, לעיתים אינו מקשיב ונראה כי מחשבותיו נודדות למקומות אחרים.

4. מתקשה להתמיד במשימות. כאשר מתחיל משימה, דעתו מוסחת למקומות אחרים.

5. מתקשה לארגן את משימותיו ופעולותיו. מתקשה בניהול רציף של משימות. מנהל את הזמן בצורה לקויה.

6. מגלה חוסר עניין בביצוע משימות כגון שיעורי בית, עבודות בית. אצל מבוגרים זה יתבטא בכך שהם ימנעו וידחו מילוי טפסים, הכנת דוחות ובדיקה של כמות גדולה ניירת.

7. מאבד לעיתים חפצים הנדרשים לביצוע מטלות ומשימות, כגון: עטים, עפרונות, מחקים, קלמרים, מחדד.

8. מתקשה להתרכז כאשר יש גירויים חיצוניים.

9. מתקשה לזכור דברים נחוצים לפעילותיו היומיומיות. אצל מבוגרים ההפרעה מתבטאת בכך שהם שוכחים להחזיר שיחות טלפון ושוכחים ממועדי פגישות.

האם אתה מכיר אדם שאין לו לפחות 6 מהקריטריונים לעיל רמה זו או אחרת? רוב בני האדם מתמודדים עם התסמינים האלה. האם יכול להיות שאחוז כל כך גדול של ילדים ומבוגרים מאובחנים כהפרעת קשב וריכוז פשוט בגלל שאלה תכונות אנושיות? אין ספק שבמידה וילדך מתמודד עם סימפטומים אלה, הוא צריך עזרה והכוונה במיוחד אם הם משפיעים עליו בחיי היומיום. במיוחד אם הם גורמים לחוסר הצלחה בבית הספר, עם חברים, או בחיי המשפחה. כעת, בואו נבין מהם דפוסי ההתנהגות שעל פי הם מגדירים כיום הפרעת קשב וריכוז - ADHD.- זאת אומרת הפרעת ריכוז שעליה מצרפת היפראקטיביות.

 

 

על מנת לאבחן הפרעת קשב וריכוז - ADHD, נדרשים 6 או יותר מתשעת הסימפטומים הבאים:

1. חוסר שקט, תזזיתיות שמתבטאת בתנועות חזרתיות בגפיו, זז בזמן ישיבה.

2. לרוב יהיה חסר שקט ומנוחה בזמן פעילות. אינו מצליח לשבת בצורה רגועה במצבים אשר דורשים זאת. לעיתים יבחר לקום ולעזוב את מקומו בכיתה או בעבודה.

3. רץ ומטפס על דברים.

4. מדבר בקול גבוה ועושה רעש במהלך משחק או בזמן פעילות חברתית כלשהי.

5. לא רגוע באירועים חברתיים ובסיטואציות חברתיות או כאשר המצב מצריך רוגע. נראה כאילו משהו אחר מניע אותו.

6. מדבר בצורה מוגזמת.

7. מתפרץ לשיחות גם כאשר אינו חלק מהן. אדם מבוגר יתפרץ לשיחות שאינו חלק מהן, לעיתים ישלים משפטים ויתקשה להמתין בסבלנות עד סוף הדברים של בן שיחו.

8. כשאשר צריך להמתין לתורו, עשוי להתפרץ או להרגיש חוסר נוחות ולהפגין זאת.

9. מפריע לאחרים, יותר חוסר נוחות בסביבתו בגלל תזזיתיות יתר וחוסר סבלנות. מבוגרים עשויים להתפרץ לשיחות של אחרים.

10. פעול באופן אימפולסיבי. ההתנהגות אימפולסיבית עשויה לכלול התחלת משימות בלי תכנון, קנייה אימפולסיבית ולבלתי נשלטת...

כאשר לומדים את דפוסי ההתנהגות הללו, חייבים לראות שיש טעם נפגם בכך שמגדירים אותם כהפרעה. דפוסי ההתנהגות הללו הן התנהגות אנושית, כמעט כל אדם הזוכר את ילדותו יעיד על עצמו שחווה אותם ורבים מאיתנו חווים אותם גם כיום כמבוגרים. נכון, העוצמות יכולות להשתנות מאדם לאדם וכאשר דפוסי ההתנהגות האלה מפריעים לאדם להצליח במשימות של חייו העכשוויות כדאי מאוד למצוא דרך לפתור זאת.

 

מדוע הצמדת התווית של הפרעת קשב וריכוז ADD או ADHD כל כך מזיקה למציאת פתרון ושיפור המצב?

אדם מתנהג בהתאם לאופן שבו הוא מגדיר את עצמו.

ההתנהגות שלנו נובעת מהאופן שבו אנחנו מגדירים את עצמינו.

ילד שרואה ומגדיר עצמו כמופרע או בעייתי יתנהג בצורה מופרעת ובעייתית.

ילד שרואה עצמו "כחברותי" יתנהג בצורה חברתית.

ילדים לומדים להגדיר את עצמם בשנים הראשונות של חייהם ומפתחים את ההגדרה העצמית שלהם במהלך התבגרותם.

ההגדרה העצמית שלהם היא זו שיוצרת את ההתנהגות שלהם ואת התוצאות שיקבלו.

כאשר ילד מקבל את התווית של קשב וריכוז ADD, ADHD או כל תווית אחרת , בדרך כלל בנוסף לטיפול התרופתי, הוא מקבל הקלות למיניהן והחברה שסביבו מתייחסת אליו ככזה.

ילדים המגדירים עצמם כסובלים מקשב וריכוז משלימים  עם העובדה שאינם יכולים לשלוט בעצמם ובתגובות שלהם ללא טיפול תרופתי.

לאחרונה שומעים ילדים רבים אומרים "אני מתנהג כך כי לא לקחתי כדור היום" או "מה את רוצה שאעשה יש לי קשב וריכוז"...

אפשר לשמוע גם מורים רבים שואלים את ההורה ליד הילד "הוא קיבל כדור היום?", או תגובות דומות.

כאשר גורמים לאנשים לחשוב בעצמם ולהתבונן בתופעות שלפיהן מוגדרת הפרעת הקשב והריכוז,רוב בני האדם יסכימו שזוהי ההתנהגות רגילה, האופיינית לילדים. ילדים אינם אמורים לשבת עם ידיים משולבות ולהמתין להוראות המבוגרים. ילד אמור לקפוץ, לזוז ולאתגר את עצמו מבחינה פיזית, מכיוון שזוהי חלק מהתפתחות תקינה של ילדים.

התפקיד של ההורים והצוות החינוכי הוא לעצב את ההתנהגות של הילד ולהכינו לחייו הבוגרים.

התפקיד של ההורים והצוות החינוכי הוא לגרום לילד לראות עצמו בצורה שתאפשר לו לשלוט בתגובותיו ובהתנהגותו.

מחקרים רבים מראים שבמדינות בהן החינוך הוא טוב ואיכותי, אחוז הילדים שמאובחנים כקשב וריכוז הוא מזערי. מדינות כמו פינלדנד ששמו את את חינוך הילדים בראש סדר העדיפויות ויצרו מערכת חינוך שמאפשרת לכל ילד לבנות את עצמו, העלימו כמעט לחלוטין את התופעה.

עלינו לשאול את עצמינו האם יכול להיות שהסיבה שאחוז כל כך גדול מילדי מדינת ישראל מאובחן כ ADD ADHA, הפרעת קשב וריכוז … נובע מכך שמערכת החינוך שלנו כושלת.

עליך להסתכל על הילד שלך ולבחון האם סיבת השורש להתנהגותו נובעת מחינוך שאינו מתאים לו, או ממחלה?

 

אז מה הפתרונות ומהן סיבות השורש?

על מנת להבין מהן סיבות השורש להפרעת קשב וריכוז, ADD או ADHA, יש קודם כלך להבין עד הסוף מה פירוש המילים "קשב וריכוז".

פירוש המילים קשב וריכוז: "היכולת למקד את החושים לעבר גירוי שניבחר ע"י האדם".

שימו לב, הבחירה היא חלק משמעותי בשיפור היכולת להקשיב ולהתרכז.
למעשה, אם ילד או אדם לא יבחר לעשות/ללמוד משהו, מן הסתם יהיו "בעיות קשב וריכוז".
על מנת לשפר את היכולת להקשיב ולהתרכז, יש לעבוד עם ילד על יכולת הבחירה שלו בשלב הראשון.

בנוסף, שימו לב, זוהי יכולת כמו כל יכולת אחרת.

שימו לב, כמו כל יכולת אחרת, גם ליכולת של קשב וריכוז יש רמות.

 

הרמות של היכולת להקשיב ולהתרכז

יכולת גבוהה - הילד יכול להתרכז וליצור עניין גם בדברים שלא מעניים אותו על מנת להשיג מטרה מעניינת אותו. ילד שיש לו יכולת גבוהה של קשב וריכוז יצליח למקד את תשומת ליבו גם בדברים שפחות מעניינים אותו על מנת להשיג מטרות שונות בחייו.

רמה בינונית - הילד יכול להתרכז בדברים שמעניינים אותו בלבד. הילד יצליח למקד את חושיו בדברים שיש לו בהם עניין גבוה ולא יצליח ליצור עניין בדברים שלא מעניינים אותו כלל. ילד כזה, יכול לבחור ולהתרכז שעות במשחק במחשב ולעומת זאת לא יוכל להתרכז בהכנת שיעורי בית.

רמה נמוכה ביותר - הילד אינו יכול לבחור דבר להתרכז בו. ברמה הנמוכה ביותר, גם אם הילד יבחר להתרכז במשהו, לא יוכל להתמיד בכך. ילדים או מבוגרים שהיכולת שלהם נמוכה עד כדי כך, לא יצליחו להתרכז אפילו בדברים שמעניינים אותם (משחקי לגו, תכניות טלוויזיה, משחקי מחשב, משחקי כדור…)

חשוב להבין שעצם העובדה שלמישהו יש יכולת נמוכה או בייננית, אינה אומרת שהוא סובל ממחלה. המשמעות היחידה ליכולת נמוכה או בייננית, היא שעלינו לשפר אותה. הצעד הראשון והחשוב ביותר על משפר את היכולת של הילד להקשיב ולהתרכז, והא לא להסכים עם הרעיון שמדובר במחלה ובמשהו שיש לחיות איתו. הצעדים הבאים יהיו לבנות תכנית התנהגותית שתפשר את היכולת של הילד לשלוט בחושיו ותגובותיו. התוכנית חייבת להיות בנויה על תיאום מלא בין צוות בית הספר לבין ההורים והאדם שמעביר את התכנית חייו להיות מיומן בכך.

קצת על השיטה שלנו

'תפנית - הכל מתחיל בחינוך' הוא מרכז למידה המיועד לילדים, הורים, מורים ואנשי חינוך. מרכז תפנית מציע  שיטת טיפול ללא תרופות, שיטת טיפול הוליסטית הנוגעת בכל תחומי החיים של הילד, ההורה והמשפחה בכלל. הורים: הורות וזוגיות. ילדים: למידה, רגשית והתנהגותית. המרכז מציע אימון אישי הכולל בתוכו ידע וכלים חדשים בתחום החינוך, תוך למידה ותרגול במרכז עצמו ושימת דגש על יישום ושינוי אמיתי בבית, בבית הספר ובחיים בכלל.

לקריאה מלאה
ניתן לטפל בקשב וריכוז ללא תרופות
"תפנית אינה רק שיטה, תפנית זו דרך חינוכית"
הסוד לטיפול הנכון בבעיה

כדי לטפל בהפרעת קשב וריכוז צריך בשלב ראשון להבין ממה היא נובעת. גם אם הייתם באבחון ואמרו לכם שהבעיה היא נוירולוגית, עצבית, הורמונלית וכו' אתם תתפלאו לגלות שאפשר לטפל בבעיה ללא תרופות. 

טיפול בקשב וריכוז על יד שיקום יכולת הלמידה

המילה "שיקום" נבחרה בקפידה והיא מהווה נקודת מפתח חשובה בגישה של "תפנית". פירוש המילה "שיקום"- השבת יכולת שאבדה. בני אדם הם יצורים בעלי יכולות רבות, יצורים קסומים ומורכבים, עם תובנה אדירה. 

טיפול בקשב וריכוז עלי ידי טיפול בבעיות רגשיות

רגשות זה דבר טוב. רגשות מניעים אותנו לפעול. למשל רגש של פחד יניע אותנו לברוח כאשר יש סכנה. רגש של אהבה יניע אותנו לקרב אלינו אנשים ולעשות דברים למענם. 

הדרכה הורית נכונה וכיצד היא תורמת לקשב והריכוז של הילד

הנושא של הדרכה הורית חשוב במיוחד להורים שילדיהם נכנסו להגדרה של קשב וריכוז, מכיוון שחוסר היכולת של ההורה לגרום לילד לשתף איתו פעולה משפיע גם על הנעשה בבית ספר.

מעוניינים לקבל חדשות ועדכונים לפני כולם? הרשמו לניוזלטר שלנו עכשיו!
מאמרים אחרונים וטיפים
נטע ומשפחת סימון

״בתנו, נטע אובחנה לפני כ-3 שנים כלקויית למידה ומאז קיבלה הקלות מבית הספר ומורה פרטית להוראה מתקנת פעמיים בשבוע אולם ללא הואיל. הציונים המשיכו לרדת ועימם הביטחון העצמי של נטע, המוטיבציה ללמוד וההרגשה שהיא כישלון ולא שווה כלום.

הגענו ל״תפנית״ בתחושה שאין לנו מה להפסיד ובתוך כמה חודשים, בעזרתו האדירה של צוות ״תפנית״ המדהים, חיינו וחייה של נטע השתנו מן הקצה אל הקצה. בזכות ״תפנית״ חזרה לנטע האמונה בעצמה וביכולות שלה, הציונים שלה השתפרו מאוד, וכן המוטיבציה ללכת לבית הספר, ללמוד ולהכין שיעורים ואפילו הפסקנו את השיעורים הפרטיים.

הבית שלנו הפך רגוע ושמח יותר ואנחנו ובעיקר נטע הפכנו למאושרים יותר. תודה ל״תפנית״ ולצוות המדהים על שלא מוותרים על אף ילד ובעיקר על שגורמים לילדים לא לוותר על עצמם!"

לצפיה בכל המלצות
צחי בליסיה

"אני יודע בדיוק מה זה קשב וריכוז ולצערי גם מה זה ריטלין. אני ואשתי 4 שנים מתעסקים בנושא בגלל הבן שלנו. 4 שנין של סיוט בבית הספר. כל מה שלא ניסינו לא עזר ואפילו לא בקצת. הריטלין זה מה ששבר את גב הגמל מבחינתי. אחרי בערך חודשיים עם ריטלין לא רק שזה לא עזר זה הפך את הילד לבלתי נסבל גם בבית הספר וגם בבית. לא היה עם מי לדבר. ועכשיו, אחרי 6 חודשים בערך יש לנו ילד אחר בבית. התהליך בתפנית לא פשוט ודורש הרבה התמדה וגם שינוי והבנה שלנו כהורים. האמת שמכל מפגש יצאתי עם תובנה ששינה לי את המבט לחיים ועם הבן שלי בפרט.
אפשר להגיד שקיבלתי את הבן שלי חזרה אחרי כל ה4 שנים שרק התרחקנו בגלל כל האשמות שנתנו אחד לשני. מה שיותר אהבתי בתפנית זה קןדם כל צוות מקצועי ולא מוותר. בהתחלה היו רגעי שבירה והתמיכה שלהם עזרה לנו להתמיד ולהגיע למקום אחר לגמרי עם הילד. מפה ואילך, הבחירה היא שלכם ההורים.
מי שמעוניין לקבל עוד חוות דעת על תפנית או לשאול שאלות הורה שכבר היה בתהליך מוזמן ליצור איתי קשר ואשמח לענות.
לאחר התהליך בתפנית, שמתי לי למטרה לחיים לנסות לעזור להורים ולילדים שגם נמצאים במעגל הקשב והריכוז ומחפשים דרך אחרת. ללא תרופות"

לצפיה בכל המלצות
בת חן בושרי

"הילד שלי כבר בדרך להצלחה בזכותכם! תודה רבה."

לצפיה בכל המלצות
סיוון דוד

"גם אנחנו בתפנית מפגש רביעי ואני רוצה להגיד לך שזאת המתנה הכי טובה שיכולתי להעניק לעצמי 
פשוט זכיתי מחדש בילד שלי 
חזרתי לטייל בקניון בלי מריבות בין אחים בלי צעקות בלי כעס"

לצפיה בכל המלצות